torsdag 26 januari 2017

Det nya livet - vegetariskt på tallriken!

Nytt år - nya mål - nya lärdomar!


I vår familj har vi varit lite smygvegetarianer ett bra tag nu, men nu har vi tagit steget till att bara göra vegetarisk mat hemma. Det är verkligen en ny upplevelse. Dom gamla paradrätterna måste ifrågasättas och nya får bildas. 


Till vår hjälp har vi valt att köpa Linas Vegetariska matkasse. Det är verkligen nyttigt att lära sig nya rätter och även lära sig hur man ersätter gamla proteinkällor. Om jag skall vara helt ärlig så är det en hel ny värld. Jag har tidigare inte varit så väldig förtjust i att laga mat, men nu när man lär sig något nytt hela tiden och får uppleva nya smaker så tycker jag faktiskt det är riktigt roligt. 

Visst kan gamla hundar lära sig sitta?


Idag blev det Zucchini och Quinoa-biffar med sallad och stekt halloumi samt myntakryddad stark majonäs. Gott!


I ärlighetens namn får jag väl erkänna att inte alla i familjen gillar dom nya smakerna.
Vissa rätter blir favoriter - andra får bli smakprov och lite "once in a lifetime". 
Men provar man inget nytt lär man sig inget nytt. Man kan inte få jackpot varje dag.


Från Linas vegetariska matkasse får vi bara 3 rätter på en 2 veckors period, men det hjälper bra till för att utöka vårt vegetariska repertoar. Vi får extra recept och lär oss även experimentera lite själva.

 Vi gillar det skarpt. Det känns nyttigt och det är nyttigt. Sedan är det inga djur som behöver sätta livet till bara för att vi skall ha i oss lite mat. Detta är huvudorsaken till att vi nu väljer vegetariskt. Att det är både nyttigt och bra för miljön är såklart också bidragande. Det känns riktigt bra!


Vi körde även vegetariskt julbord i år och hela familjen var riktigt nöjda. Vi valde bara dom rätterna som vi tycker om. Inga gamla köttbullar och tråkiga prinskorvar.
Det var en succé!

Julen är nu helt bortplockad förutom belysningen i några träd och den stora belysningen som ser ut som en julgran i flaggstången. Dom är så fina att dom får stå kvar några veckor till.

Det är fortfarande lite mörkt ute om kvällarna men det är glädjande vad fort det går mot ljusare tider. Dagarna är längre!


Solnedgången kommer senare!


Denna bild från Ridhuset fick jag tillskickad från Maria Lundborg som var på besök hos oss i lördags.
Hon tog bilden av Håkan när han rider i ridhuset. Oj, vilken vacker bild!


Hoppas på sol i helgen och då skall även jag ut och fotografera mera.
Jag har faktiskt fått mig en ny kamera!
Har drömt om det lääääänge och nu blev det verkligt.

Det får bli en läroperiod där jag lär mig kameran ordentlig.
Jag lovar att det blir många bilder framöver. Ni kommer säkert tröttna, men det skiter jag i. 
Min blogg - jag bestämmer! Jag tycker ju det är så roligt att fotografera.


Jag har redan provat olika motiv och inser att fokus ligger lite olika. Och så var det detdär med ljuset. Kameran släpper in mycket mera ljus än den gamla och även om det är lite mörkt inne så blir bilderna ljusa. Och så har jag förstått att storleken visst har betydelse.
Jag har en stor kamera nu!


Bara vänta - jag skall nog få till det här också med tiden!
Nytt år - nya lärdomar!

Må bäst!