onsdag 13 juli 2016

Sommartid - det fixas och donas på gården

Sommartid på gården och full rulle med att fixa och dona.
Nu har vi semester för fullt, men det innebär inte att bara ligga i hängmattan och ta ett dopp i poolen när man har gård även om vi hinner med det också emellanåt.

Det är en del sommarprojekt som betas av. Ett av projekten är att olja stalldörrarna med svartpigmenterad olja:


Detta är ett litet och trevligt projekt. Vänster sida klar!


Medan äldsta dottern oljar har jag valt att jobba med trädgården. Det är i och för sig inget man betar av på några timmar. Det tar tid, men det är både roligt, rogivande och ibland så tungt att man känner sig som värsta Hulken när man tar i.

Jag har en del trädgårdsprojekt på gång. Just nu har jag precis avslutat entrén mellan stallet och huset. Här håller jag på att plantera träd och buskar runt en rosenbåge från Livingstory.

Jag gjorde två "öar" med växter och grus på var sida om rosenbågen.
Det blir en lite japans touch med Japansk lärk, Japansk tvärgblodlönn, cypress, pelar en, buxbom, rödbladig alunrot, Shubert hägg och rödbladig silverax.


Dom stora stenarna fick vi hjälp av en grävare att sätta dit. Vi har en del sten på tomten efter bygget och dom passar perfekt som dekoration. Jag rekommenderar er alla som bygger nytt att ta hand om stora vackra stenar och placera dom runtom på tomten när ni ändå har stora maskiner på plats som kan hjälpa till. Stenarna ger mycket liv åt en plan trädgårdstomt.


Nytt för i år är också häcken av liguster som delar husets trädgård från vägen och stallet. Just nu ser den väldig kort ut, men när jag fick planterna så valde jag att klippa ned dom ordentligt så att det i framtiden skall bli en fyllig och vacker häck. Den kommer inte bli så hög, men jag vill att den skall vara tjock och grön.

Här är entrén mellan hus och stall:


Jag är inte så förtjust i rosor då jag inte gillar att dom sticks så jag valde att plantera klematis som skall ta sig upp för bågen. Den har inte kommit så långt, men det blir vackert när den fyller bågen.


Nu när man ligger i poolen har man fått en ny vy:


Idag fortsätter jag gräva och plantera växter. 

Återkommer med fler bilder när det är klart!

Här är en bild från gårdagens promenad och blåbärsplockning i skogen bakom gården.


Önskar er en fortsatt trevlig sommar!


Blåbär i all ära - sommarblommor och blåklint är väl ändå bäst och varar längst!