måndag 6 april 2015

Inridning och ridning

Det har varit underbart att ha påskledigt. Härligt att slippa sätta klockan, äta lååååånga frukostar, njuta, fixa på gården och rida. 


Att äta sin frukost ute och lyssna på allt fågelkvitter är nog det allra härligaste sättet att starta dagen på.


Mycket häst har det blivit i påsk. Ganska naturligt då vi har 8 stycken. 
Av alla 8 har vi en liten unghäst som vi håller på att hantera och skall rida in.
Lilla Luna är en 2 årig quarter häst.

Vi har provat sadel och hon har fått hängt med på våra uteritter på släp.
Allt har gått jättebra. Hon är lugn och fin och gillar att följa med.

I helgen fick hon uppleva en ryttare på ryggen för första gången.
 Det var bara en kort stund, men ändå väldigt spännande. 


Först klappade dom på henne. Lugn och fin är hon.

Sedan var det uppstigning.


Och här går hon - inget problem att följa efter.
Det är som sagt en väldigt lugn och fin häst. Det skall bli roligt att följa hennes utveckling.
Vi kommer att ta god tid på oss - hon är ju bara 2 år.


Riktiga ridturer får göras på dom andra hästarna.
Här kommer tjejerna hem från en lång ridtur:


Och mannen i huset har nog ridit i snitt 3 hästar per dag.
Hade det inte varit för att vi andra också rider så hade han nog ridit alla 8 ..... tja, kanske inte lilla ponnyen och unghästen. Men ni fattar ....
Han sitter i sadeln mest hela tiden:


Här tränas painten Classy.



Inom reining görs övningen spin där hästen snurrar runt. Här tränas Classy i spin. Han har en bit kvar tills det går riktigt snabbt, men fotarbetet är korrekt:


Själv har jag ridit på min häst varje dag och just idag tappade jag min mobil på ridturen. Som tur är finns något som heter "find my i-phone". Jag sökte via datorn och vipps så kom en karta som berättade precis vart jag hade tappat den. Fiffigt!
 Lite otur var det nog att jag hade tappat den på grusvägen och en bil hade hunnit köra över den, men tur i oturen så funkade den. Det är "bara" att byta glaset!


Ibland blir man bara glad även om man skulle varit irriterad. Tänk att jag hittade den och att den funkar! Alltid något att glädjas över!

Hoppas ni också har haft en härlig påsk!