söndag 15 mars 2015

Thjolahopp - vilka vårkänslor!

 Vilken helg! Sol, sol, sol och värme. Fåglarna kvittar och det spritter i kroppen.

Vår 13-åriga dotter tog sin 3-åriga unghäst och provade hoppa hinder för första gången i hans liv.


Han verkade tycka det var riktigt roligt. Visst - hindren är inte så höga, men det är ju första gången.
En riktig drömhäst för denna tjej. Wille är en quarterhäst med ett lugnt och stabilt psyke. Han är riktig snäll och ställer upp på allt. Mest är dom ute och rider i skog och mark, men han har lätta steg och förra veckan fick han vara med på ett träningspass i långdistans med några araber från gården bredvid. Han tyckte även det var roligt och hade inga problem med att hänga med.


Jag tror att om hästen känner att ryttaren är lycklig och har roligt så smittar det av sig.
Det här är iallafall ett lyckligt par!


Måste bara dela med mig av en mysig stund mellan dessa två efter en ridtur i solnedgången. Filippa sitter ned och borstar sin häst Wille. Han verkar tycka det är så mysigt! När jag såg dom från köksfönstret mysa sådär var jag tvungen att ta fram kameran.



En annan häst som hänger med på det mesta är vår nya 2-åring Luna. Även Luna är en quarter häst. Hon är Håkans framtidsprojekt och skall utvecklas inom reining. Det kommer ta många år innan hon är en färdig utvecklad reininghäst, men vi har tiden framför oss och tänker inte jäkta. 

Hon har fått prova sadel och får hänga med på släp när vi rider ut. Hon verkar tycka att det är helt naturligt.
Hon brydde sig inte alls när vi lade sadeln på hennes rygg och att hänga med på en ridtur var inga problem. Det här kommer bli en sådan guldhäst. Hon har ett fantastiskt trevligt psyke. Lugn, snäll, social och nyfiken på samma gång. 

 

När jag var och gick på morgonpromenad med hundarna mötte jag det här gänget:


Alla bruna hästar på gården på en ridtur ut. Vår äldsta häst (som är den 16-åriga Welsch Mountain Ponnyen) och vår yngsta (den 2 åriga Quartern). Hästen i mitten är 8 år och också en Quarter.


Det är helt otroligt skönt ute - och det är bara mitten av mars. Fåglarna kvittrar, gräset växer och det börjar se riktigt grönt ut på fälten. Jag tackar!


Och på slutet av min morgonpromenad med hundarna mötte jag mellandottern som också hade varit ute på en långritt med sin häst. Då hon verkar ha klister i rumpan rider hon gärna barbacka. Snacka om att ha en bra sits. Hon påstår att hästen är gladare och är mera framåt när hon inte spänner på sadeln. Så kan det kanske vara. 
Jag kommer inte prova - mest för att jag inte vågar rida i full galopp utan sadel.


I helgen har vi mest ridit och fixat ute på gården. Nu börjar det bli riktigt fint.


Lilltjejen med kompisar hjälpte till att mata hästarna med fyrhjuling. 


Själv har jag fixat inne i växthuset och förberett för vårens plantering. Jag har även börjat med att lägga sten framför boxingångarna till stallet. Det är riktigt kul att jobba ute och göra fint. Nu väntar vi bara på att det skall spritta ännu mera och bli grönt. Ser fram emot att börja plantera och ta tag i sommarens projekt.

Är tacksam för en härlig helg!
Nu är jag redo för en ny arbetsvecka. Det sköna är att nu när det är ljust så länge på dagarna så hinner man med en ridtur efter jobbet. Det är livskvalité!


Må bäst!