torsdag 26 februari 2015

Inspirerande möte leder till nytänk

Hade ett riktigt trevligt och inspirerande uppstartningsmöte med ny kund som jag skall rita hus till. Efter diskussion och bildvisningar blev jag så inspirerad att jag "gjorde om" Attefallshuset "Marit" för att prova den stilen som vi pratade om. "New England goes modern" eller "New England goes industrial". Dom önskar ett New England hus i trä, men samtidigt önskas en touch av den industriella känslan med mera betong och kanske svarta fönster. Det skall bli ett spännande projekt.

Bara för att prova och känna lite på stilen gjorde jag om Attefallshuset "Marit". Det är inte mycket som skall till för att få en annan känsla. Ofta tänker man på stenhus när man tänker på svarta fönster, men visst ser det ganska läckert ut även på ett vitt hus med liggande panel?


eller vad med även svarta foder?


Såhär ser den 25 kvadratmeter stora komplementhuset "Marit" ut enligt mina ritningar som jag säljer. Önskar du köpa ritningar till mina Attefallshus så säljer jag alltså kompletta arkitekt- och konstruktionsritningar för endast 4.900,-. Läs mer på mitt företags hemsida: Dreams & Coffee AB.


Såhär ser insidan ut med svarta fönster. Det svarta köket blir som ett läckert utropstecken:


Samma vy från ursprungsritningen:


Från köket ser man ut över resten av rummet:


Samma vy, men med vita småspröjsade fönster:



Här ser du vyn från vardagsrummet mot köket:



Här med vita fönster och vitt kök:


Vit soffa är kanske inte så industriell, men jag gillar ljusa soffor med chaiselong så det får bli så. Många chaiselongsoffor kan fås som bäddsoffor där man har förvaring under. En bra lösning om man har det som ett gästhus eller ungdomslya.

Hade jag varit ung så skulle jag gärna bott i ett sådant hus. Kan detta vara en lösning för bostadslösa studenter? Tänka att bygga massor med Attefallshus som kan flyttas. Man kunde då tillfälligt (några år) ställa dom på en bit mark tills kommunen eventuellt har bestämt sig för vad man skall göra med marken. Om något annat planeras kan husen flyttas till en annan tillfällig tomt några år. Bara en tanke.


I just detta förslaget finns ett ganska komplett kök till Attefallshuset. Här finns plats med allt som man behöver i ett litet kök:


I många av mina andra Attefallshus har jag lagt till ett enkelt trinettkök. Det är svårt att hitta riktigt snygga på marknaden, men detta kök hade varit perfekt. Eller vad sägs?

Ett skåp när det är stängt - ett mini-kök när det är öppet!


Om någon kökstillverkare fixar fram ett sådant litet trinettkök, så tror jag att det finns flera köpare som är intresserade. Jag skulle iallafall varit villig att köpa ett sådant kök till mitt Attefallshus.

Nästa vecka ser jag fram emot att sätta mig ned för att påbörja det nya projektet.