onsdag 4 februari 2015

Inreda höloftet? Varför inte?

Det snöar, det snöar tiddelibom!

Dagarna här på gården går mest ut på att jobba och skotta snö. När vädret inte har varit det bästa har jag börjat planera vårens projekt här på gården. 

Ridhus skall byggas - det är klart! Men nu har jag även fått lite tankar på att inreda loftet över stallet. Det var ju meningen att det skulle vara ett höloft, men vi har ju höensilagebalar och nu står den stora öppna ytan ovan stallet mer eller mindre oanvänd. Min tanke är att man kunde inreda det till ungdomslya / gästrum / lägenhet. 


För att förverkliga projektet behövs det byggas en kupa för att få ljus in på höloftet. Ovan är stallet med kupa - nedan en bild på stallet som det ser ut nu.


Om sommaren ser stallet såhär ut! I ärlighetens namn längtar jag till sommaren. Men nu har vi valt att bo här, så nu får man gilla läget!


Visst har vi behov av förvaring, det kan ni ju se av allt bråte som ligger här, men jag har löst det genom att ha 3 meter förvaring på vardera sida vid entrén. Här borde vi få plats med det mesta som vi har. Annars får vi lära oss och slänga eller ge bort saker. Det är ju inte meningen att man skall lagra på sig massa skräp bara för att man har plats.

Såhär ser höloftet ut nu:


Såhär tänker jag att höloftet skall se ut i framtiden:


Höloftet skall få egen hall, men utanför hallen finns en grovhall där det finns dörrar ut till två stora förvaringsrum. Jag tänker mig att det kan se såhär ut:


Nu ser det såhär ut:


Ett litet trinettkök behövs. Vyn från trinettköket mot hallen:


Nu ser det ut såhär:


Jag tänker mig detta rum som ett kombinerad ungdoms och gästrum. Med sängarna gömda bak rustika skjutdörrar får man plats med 6 övernattande gäster. När man inte använder sängarna skjuter man bara igen dörrarna. Mellan sängarna finns det då förvaring.
 




Lite trångt blir det att gå igenom sned-dörren till badrummet och klädkammaren, men det är ståhöjd i både badrum och klädkammare när man kommer ned ett trappsteg. 
Här finns plats med både dusch och toalett.



Bilden nedan är från samma plats just nu:



Vi får se om detta blir årets eller nästa års projekt. Höloftet står ju där det står och går inget vart. Däremot har vi bestämt oss för att bygga en spolspilta och utöka sadelkammaren mot baksidan av huset. Våra hästar är ju ute året om och går på lösdrift. Däremot rids dom och blir svettiga och ibland är dom så skitiga att det behövs tvättas av (bajs och brunst). Vi har kallstall, så vi tänker att nu bygga en varmdel i stallet där hästen kan tvättas och även stå och torka upp ett tag under vintertid. Om vi skall inreda höloftet behövs lite extra förvaring av täcken m.m och då kan vi även utöka sadelkammaren. 

Såhär är tanken om tillbyggnad av stallet:


Såhär ser baksidan ut nu:


Planlösningen på stallet med den nya spolspiltan och utökade sadelkammaren ser såhär ut:


Jag fortsätter fundera på vårens projekt. Hur mycket hinner man med? Det är den stora frågan.
Både jag och min man jobbar rätt mycket så det är viktigt att hitta rätt hantverkare som kan hjälpa oss. Vi har bestämt oss för att vi inte skall göra så mycket själva. Det finns tillräckligt med småprojekt som väntar oss.

Just nu händer inte mycket på gården. Det är jobb, familjeliv, hund, häst och vänner som fyller dagarna. Det är rätt så mysigt faktiskt! Mysigt att mata hästarna om morgonen.
Här några bilder från morgonens matrond:


Jag kör ut maten med fyrhjuling. Just nu är bästa stället här i skogsdungen. Här är det alldeles vindstilla.



Dom flesta av våra hästar är väldigt gosiga. Men min lilla favorit är ändå Welsch Mountain Ponnyen Solo. Han liksom smyger sig nära mig när dom andra håller på annat så han kan få lite egentid. Det är en sånn himla härlig figur.



Jag matar ut i massor av olika högar runtom så att hästarna kan gå runt och söka maten. Vissa gillar äta tillsammans medan andra gärna står själva. Vissa måste smaka på alla högarna innan dom slår sig till ro. Nu finns det möjlighet till allt.


Vi har nog aldrig använt så mycket täcken som i år. Med all nedebörd  och vind har vi valt att sätta täcken på hästarna. Här är Wille med sitt nya snygga vintertäcke från Tumbleweed.


Tänker jag måste sätta mig på fyrhjulingen och ploga lite vilket jag faktiskt har ägnat flera timmar åt dom senaste dagarna. Jag plogar både för oss på småvägarna och gör små vägar till hästarna i hagen.


Lite kul är det när snön yr!